Hoe breng ik bij het overhandigen van de Boekstart-pakketten de boodschap best over? Hoe leg ik contact met ouders en wat als ouders er niet echt voor openstaan? Of een andere taal spreken? In samenwerking met Iedereen Leest zorgt communicatiespecialiste Lieve de Meyer tijdens de communicatietraining voor een middag vol concrete tips. Amusement verzekerd bovendien! We laten graag Lieve én een deelneemster uit de bib aan het woord. 

Lieve De Meyer – Arto - verteltheater

Communicatietraining Kalmthout 2018
© Iedereen Leest

“Mensen vinden het vaak nog echt geen evidentie dat er een aanbod voor baby’s en peuters is in de bibliotheek. Ik vind het dus persoonlijk ook erg interessant én relevant om erover te waken op dat vlak juist te communiceren. 
Ik geef nu al meer dan twintig jaar communicatietrainingen allerhande. Het interessante aan deze opleiding is dat bij de Boekstart-communicatie heel veel informatie en oefening wordt gebald in een halve dag. Zo wordt het heel erg concreet.
Wanneer je iemand ontmoet, hangt alles af van of er een klik is met de andere persoon, of niet. En wat doe je als die klik er niet is?
Voor veel mensen wordt de communicatietraining ook een soort assertiviteitstraining, een oefening om schroom te overwinnen. Maar we beginnen steeds met de positieve situatie, waarin alles goed gaat. Wanneer de moeilijke situatie volgt, wordt de taal ook helemaal anders.
De rode draad is steeds om positief te blijven en het belang van het kind centraal te stellen.
We maken in groep ook een lijst van argumenten aan waarom het belangrijk is voor een baby of peuter om vroeg te beginnen met voorlezen en over hoe Boekstart daarin kadert en wat je zoal zelf kan doen.
Die lijst wordt uiteindelijk een handig hulpinstrument voor alle bib-medewerkers om af en toe naar terug te grijpen.
In de opleiding komt ook steeds een kort rollenspel aan bod. In het begin heeft uiteraard niemand zin in dat rollenspel, maar achteraf komen mensen me steevast zeggen dat de rollenspellen absoluut het leukst en leerrijkst waren!”

In het begin heeft uiteraard niemand zin in dat rollenspel, maar achteraf komen mensen me steevast zeggen dat de rollenspellen absoluut het leukst en leerrijkst waren!

Lieve De Meyer, Arto vzw

Elke Gorrebeeck – Bib Bist – Wilrijk

Communicatietraining Kalmthout 2018
© Iedereen Leest

"Ik vond het erg interessant om te zien hoe de ochtend begon. Iedereen had verschillende meningen en visies. Het was frappant om vast te stellen dat we aan het einde van de opleiding wel allemaal met de neuzen in dezelfde richting wezen. Bovendien gaf de opleiding bij iedereen weer hernieuwde zin om mee te werken aan Boekstart en er gemotiveerder tegenaan te gaan.
Ook positief is dat er we nog een concreet resultaat uit de opleiding hebben gehaald. We begrepen al snel dat er nog heel wat communicatieproblemen waren, ook intern rond de spelers die betrokken zijn bij Boekstart. Daarom hebben we nu een rondleiding in de bib georganiseerd voor vrijwilligers van de consultatiebureaus. Sommigen waren nog nooit in de bib geweest! Dan is het uiteraard moeilijk om iets over de bibliotheek en Boekstart te vertellen…maar daar komt nu dus verandering in. Ik kijk er naar uit!"

"Zelf interesse tonen en open vragen stellen is de boodschap. Een prima opfrissing van technieken die vanzelfsprekend zijn, maar tijdens een druk uitleenmoment toch snel vergeten worden!"

Thaïs Minnebo, beleidsmedewerker bib Waregem

Thaïs Minnebo - Bib Waregem

"Pakketje uit de baliekast nemen, meegeven en klaar! Zo werden onze Boekstartpakketten nog te vaak uitgedeeld. Want ouders zijn drukbezet en bibliotheekmedewerkers weten niet zo goed wat er allemaal in dat zakje zit… Hoog tijd dus voor een opleiding rond Boekstart-communicatie voor de medewerkers van bib Waregem.

We zoeken samen met lesgeefster Lieve naar argumenten: waarom zou je een kindje jonger dan drie jaar al tussen de boeken zetten? De meest voor de hand liggende redenen, zoals taalontwikkeling, rustgevend avondritueel en motoriek zijn snel opgesomd. Maar ook het proeven (letterlijk) van boekjes, het trainen van de fantasie en het aanleren van leesgewoonten horen natuurlijk op het lijstje.

De aandacht in de opleiding verschuift vervolgens naar de ouder, grootouder of andere persoon die het pakketje ophaalt. Met welke verwachtingen komt hij/zij naar de bib en hoe doen we het ‘klikken’ met de klant? Slechts 7% van onze communicatie verloopt verbaal, dus hoe overtuig je mensen best dat boeken (voor)lezen alleen maar voordelen heeft voor hun (klein)kind? Het lijkt een non-stop balanceren tussen te weinig en te veel informatie geven. Aanvoelen wie openstaat voor extra info en een rondleiding, en anderen kort proberen overtuigen om later toch nog eens naar de bib terug te komen.

Tot slot wordt alle theorie over leesbevordering en het communicatieproces geoefend. Elk duo bedenkt een scenario waarin een klant een pakketje (sorry, cadeautje!) komt ophalen. Na elke dialoog volgt een bespreking van goede tactieken en minder geschikte uitspraken. Zelf interesse tonen en open vragen stellen is de boodschap. Een prima opfrissing van technieken die vanzelfsprekend zijn, maar tijdens een druk uitleenmoment toch snel vergeten worden!"

Ook interesse in de communicatietraining?